Schrijfopdracht
In deze schrijfopdracht worden de onderwerpen van de website verwerkt in een gedicht. Deze gedichten worden gebundeld tot een dichtbundel over de 19e eeuw. Hierdoor wordt het schrijven betekenisvol voor de kinderen en hebben ze hun kennis op een creatieve manier verwerkt.
Doel
De kinderen leren hun kennis te verwerken in een gedichtvorm.
Tijdens het schrijfproces worden een aantal fases doorlopen:
Fase 1
Alle kinderen kiezen een onderwerp van de website. Dit kan aan de hand van de kopjes, maar ook door een onderwerp uit de tekst te pakken, zoals het Kinderwetje van Van Houten.
Fase 2
Voordat de kinderen beginnen met schrijven maken ze een woordweb. Het kan zijn dat ze meer willen weten over het onderwerp dat ze hebben gekozen. Zo wordt het onderwerp 'Wilhelmina' niet ver uitgediept op de website. Zij kunnen hun kennis dan verdiepen door meer informatie op te zoeken.
Het gedicht dat de kinderen schrijven is een rondeel. Hoe een rondeel werkt, doet u eerst voor op het bord.
U legt uit dat een rondeel acht regels heeft. Regel 1,4 en 7 zijn hetzelfde en 2 en 8 ook. De andere regels mogen ze zelf invullen.
Fase 3
De kinderen schrijven de eerste versie van hun gedicht.
Fase 4
Nadat de eerste versie is geschreven, bekijken de kinderen samen met een maatje (kritisch) elkaars gedichten. Aan de hand van deze feedback kunnen ze beginnen aan fase 5.
Fase 5
In deze fase schrijven ze de eindversie van hun gedicht.
Fase 6
Nadat alle gedichten klaar zijn mogen de kinderen hun gedicht klassikaal voordragen.
Fase 7
In de laatste fase wordt er een klassikale eindevaluatie gedaan waarin de kinderen vertellen hoe het dichten is gegaan. Wat vonden ze moeilijk en hoe hebben ze eventuele problemen opgelost?
Aan het einde van de schrijfopdracht kunt u gezamenlijk de dichtenbundel in elkaar zetten. De kinderen kunnen gezamenlijk een voorkant ontwerpen en maken. Daarnaast kunnen ze de dichtbundel illustreren door een tekening bij hun gedicht te maken. Deze dichtenbundel kan een plaats krijgen in de klas.
Bron: van Elsäcker, W., Damhuis, R., Droop, M., Segers, E.(2011) Zaakvakken en Taal: Twee vliegen in één klap! Nijmegen: Expertisecentrum Nederlands