Leesopdracht
Deze leesopdracht is bedoeld om de kinderen bewust en betrokken te laten leren aan de hand van hun eigen vragen rondom de onderwerpen in het boek 'Weg uit de Peel'. Hiermee wordt bedoeld dat de kinderen zelf aangeven wat ze willen weten en op onderzoek gaan op de website over het boek. De website krijgt hierdoor een belangrijke functie: het is de bron voor hun kennis. Om deze opdracht goed uit te kunnen voeren, is het van belang dat het boek is voorgelezen aan de kinderen of door hen zelf is gelezen.
In deze opdracht worden drie vragen gesteld:
1. Wat weten we al?
2. Wat willen we weten?
3. Wat hebben we geleerd?
Deze vragen worden in een aantal fases behandeld. Daarom zijn er een aantal stappen die u als leerkracht moet nemen om de opdracht goed te laten verlopen. Voordat de kinderen de website bekijken, loopt u de eerste twee fases door. De andere fases bespreekt u na het onderzoek op de website.
Fase 1 ‘Kennis ophalen: Wat weten we al?’
Verdeel de klas in tweetallen. Laat ze samen brainstormen over wat ze al weten over de onderwerpen die voorkomen in het boek. Dit noteren ze in het schema dat ze van u krijgen (zie onderstaande bijlage ‘Leesopdracht W3-schema’).
Teken 3 kolommen op het bord. In de eerste kolom wordt de huidige kennis van de kinderen genoteerd. U inventariseert wat de kinderen al weten.
Fase 2 ‘Vragen vaststellen: Wat willen we weten?’
U stelt de vraag: wat zou je nog meer willen weten hoe kinderen leefden in de 19e eeuw?
De kinderen bedenken weer in tweetallen wat ze willen weten over het onderwerp.
Daarna inventariseert u de vragen en schrijft deze in de tweede kolom op het bord.Vul daarna de vragen aan door de kinderen aan te sturen op de onderwerpen: mode, hiërarchie, werk, godsdienst, natuur en gezin. De vragen die ze daarbij bedenken schrijft u ook op het bord.
Zorg ervoor dat de vragen cognitieve denkvaardigheden stimuleren door oorzaak- en gevolg-vragen toe te voegen (Waarom, hoe kan het dat).
Fase 3 ‘Onderzoek doen’
In deze fase gaan de kinderen op de website de antwoorden op hun vragen opzoeken. Dit kan in tweetallen, maar ook alleen. Na het lezen noteren ze de antwoorden in kolom 3. Ze mogen daarna niet meer op website kijken, maar moeten de tekst goed lezen en proberen de antwoorden te onthouden. Zo stimuleert u het bewust lezen van een tekst.
Fase 4 ‘Analyseren: wat hebben we geleerd?’
In deze fase worden de antwoorden klassikaal besproken. Hierbij wordt tevens ingegaan op hoe de kinderen het ervaren hebben. U kunt vragen stellen als: Hadden ze deze antwoorden verwacht? Wat heeft ze verrast? Zie je grote verschillen tussen toen en nu? Vragen die niet goed beantwoord zijn zoekt u samen op.
Fase 5 ‘Verrijken van kennis’
Na het doornemen van de antwoorden pakt u de belangrijkste passages uit de opdracht. U opent de website op het digibord en leest de belangrijkste informatie nog een keer door. Op deze manier komt er nog meer informatie aan het licht en kan het schema extra worden aangevuld.
Leesopdracht W3-schema.pdf (65,5 kB)
Bron: van Elsäcker, W., Damhuis, R., Droop, M., Segers, E.(2011) Zaakvakken en Taal: Twee vliegen in één klap! Nijmegen: Expertisecentrum Nederlands